Bergensere i korsetter og krinoliner ved Guro Koksvik Lund

Bli med på en fascinerende reise tilbake i tid og utforsk Gamle Bergen Museums tekstilsamling. Oppdag en verden hvor rikdom og status ble båret på kroppen, og dykk ned i vår spennende tekstilsamling som spenner fra det 18. til det 20. århundre, med et spesielt fokus på 1800-tallets og det tidlige 1900-tallets mote.

Fra undertøy som fundament for historiske silhuetter, til de ytre lag som forteller om byens historie — søker Samlingsavdelingen ved Bymuseet nå å avdekke skjulte skatter og oppdatere og tilgjengeliggjøre kunnskap, samt å revitalisere de historiske klærne som en gang ble båret av fortidens bergensere.

Gjennom vårt arbeid med å revidere og oppdatere samlingen, gir vi deg en unik innsikt i hvordan vi ved museet jobber for å bevare og formidle denne delen av byens rike kulturarv. Det blir en reise gjennom tid der de klærne som ikke skulle ses var langt viktigere enn man skulle tro. Vi vil også få se om internasjonale motetrender fant veien til Bergen, og hva giverne av disse klærne har ment at var viktig å ta vare på.

Foredraget søker å gi et innblikk i hvordan ulike typer klær hørte sammen, internasjonale trender, samt hvordan en litt skjult del av museumsforvaltningen jobber.

Guro Koksvik Lund er utdannet arkeolog med en mastergrad fra UiB og hun har også en mastergrad i Kulturminneforvaltning fra NTNU. Hun har jobbet ved noen av landets største museer og er i dag ansatt som samlingsforvalter ved Bymuseet i Bergen hvor hun har gjort flere dypdykk i museets tekstilsamling.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.
Det tas forbehold om endringer i programmet.