Naturen i Bergen – kontinuitet og endring ved Anders Lundberg

Urter og droger i middelalderens klosterhager finnes den dag i dag i Bergens smitt og smau. I og ved Smålungeren er det stort internasjonalt mangfold, og bak Domkirken er det en middelalderskog eldre enn Domkirken. På Torget solgte torghandler Lavik og de andre ville planter fra strilalandet. De ble ikke bare brukt til pynt, men til hva?

I foredraget presenterer forfatteren sin nye bok om naturen i Bergen, i stort format og rikholdig utstyrt med store, fine bilder. Boka tar for seg naturen i Bergen i vid forstand, fjell og skog, fosser og gjel, men også den urbane naturen har en sentral plass i boka. De lange linjene fra middelalderens klosterhager til dagens flora trekkes fram.

Mange av de drogene munkene hadde i klosterhagen, trives i beste velgående den dag i dag, og i foredraget blir vi bedre kjent med dem. Konsentrasjonen av gamle klosterplanter omkring de gamle klostrene løftes fram, og illustreres med bilder fra dagens bergensgater.

Kjenner du middelalderskogen bak Domkirken? Den er eldre enn Domkirken. Det blir også fokus på Smålungeren, Bergens blå lunge, et senter for internasjonalt mangfold, både i naturlig og kulturell forstand. Det blir også historier om godlukt og pynt på Torget, og om naturmangfoldet i Nygårdsparken.

Anders Lundberg er pensjonert professor i geografi fra Universitetet i Bergen, nå naturfotograf og forfatter på heltid. Han er medlem av Norske Naturfotografer (NN) og Norsk faglitterær forfatterforening.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.