Poeter og psykopater – på søken etter sagamennesket ved Dane Lundberg

Av alle Skandinavias bidrag til verdens kulturarv står få, om noen, sterkere plantet enn sagaen. Den norrøne sagastilen er like mangslungen som den er uforlignelig: her finner vi episke skildringer om maktkamp og heltemot, hjerteskjærende beretninger om sorg og kjærlighet samt en solid dose humor som er vekselvis bitende knusktørr og nådeløst brutal. Sånn sett er det ingen overraskelse at giganter som Auden, Ibsen og Borges har hentet inspirasjon i sagalitteraturen, og at J.R.R Tolkien brukte nettopp norrøn kultur og mytologi som forbilde når han skapte sitt univers og dermed grunnla den moderne Fantasy-sjangeren.

Det er ikke dermed sagt at sagaene er spesielt lettleste for det moderne øye. Karakterene vi møter i det norrøne landskapet er en ytterst broket gjeng med personligheter som er like lunefulle og uforutsigbare som de islandske vulkanene. I Egils saga finner vi for eksempel diktet Sonattorek (Sønnetapet), anerkjent som et verk av makeløs psykologisk dybde og den første skildringen av en personlig sorgprosess i nordisk historie. Men Egil selv er ingen sart diktersjel: allerede som sjuåring noterer han seg for sitt første drap, og noen sider senere river han ut øyet på en husvert som har servert han surmelk i stedet for øl. Og om han er blant de mest beryktede skikkelsene i sagaene, så er Egil langt i fra alene om å trå denne balansen mellom det vakre og det makabre.

Hva i all verden er det egentlig for slags folk vi har med å gjøre i sagaene? Hvor mye forteller de oss om det norrøne samfunnet, og hvordan skal en moderne leser gi seg i kast med å navigere dem? Dette er spørsmålene vi skal ta for oss i dette foredraget.

Dane Lundberg er utdannet historiker. Han jobber som prosjektmedarbeider i Memoar og frilanser, og er tidligere ansatt i Bymuseet.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.