The real thing? Middelalderen i monter på Bryggens Museum ved Sigrid Samset Mygland

Siden åpningen i 1976 har Bryggens Museums besøkende fått oppleve et hundretalls skiftende utstillinger av mange slag. De store, faste utstillingene har vært betraktelig færre, men minst like viktige.

I dette foredraget ser vi nærmere de tre såkalte basisutstillingene som har fylt museets underetasje, og hvordan arkeologiske gjenstander har blitt brukt i fortellingen om middelalder og middelalderarkeologi på Vestlandet – fra 1970-tallet og frem til i dag.

En gang tidlig på 1200-tallet ble det satt en fiskeruse i Vågen. Selv i en handelsby som Bergen var ikke innbyggerne fremmed for fiske. Imidlertid ble akkurat denne fiskerusen av ukjente grunner liggende. Først flere hundre år senere så den dagens lys på ny, i forbindelse med de arkeologiske utgravningene på Bryggen.

Sammen med rundt 1200 andre gjenstander kan rusen i dag beskues på Bryggens museum, bare noen titalls meter fra der den ble funnet. Her har både den og de andre tingene fått nytt liv og en ny rolle som utstillingsgjenstander – fordelt på nesten 80 montre, og frem til nå presentert for publikum gjennom et hundretalls skiftende og tre faste utstillinger.

I dette foredraget ser vi nærmere de faste utstillingene som har fylt museets underetasje siden åpningen i 1976, og hvordan knuste keramikkskår, utslitte skosåler og frekke runepinner på ulike måter opp gjennom årene har blitt brukt i fortellingen om middelalder og middelalderarkeologi på Vestlandet.

Sigrid Samset Mygland er førstekonservator i middelalderarkeologi ved Bymuseet i Bergen. Hun har vært prosjektleder for både små og store utstillinger på Bryggens Museum, inkludert den faste utstillingen «Under Jorden».

I mer enn to tiår har hun i ulike sammenhenger arbeidet med, formidlet og forsket på middelalderarkeologisk gjenstandsmateriale, med særlig fokus på «små» historier og de mer usynlige gruppene i forhistorien – kvinner og barn.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.