BERGEN SENTRUM

Bergen brenner!

BYMUSEETS VANDRINGER
Bli med på Bymuseet i Bergens nye teatervandring og møt barske brannmenn, tvilsomme hjelpere og modige kvinnfolk og mange andre kjente og ukjente skikkelser i en av byens mest skjebnesvangre netter.

Bergen brenner! En teatervandring om dagen da Bergen forsvant

En stormfull aften 15 januar 1916 tar det fyr i Berstads boder.  Tolv timer senere står nærmere tre tusen bergensere uten tak over hodet. Hva skjedde denne skjebnesvangre kvelden og natten?  Hvem var de som kjempet mot ilden? Hvordan opplevde folk å flykte fra hjemmene sine? Og hvordan var det å våkne til et sentrum som ikke lenger fantes?

Gjennom en kombinasjon av byvandring og teater spilles historiene ut der det hele hendte –  i byens gater!

Bymuseets teatervandringer mottok i 2021 «Rampeløkten» fra Bergen teaterforening for årets mest spennende og nyskapende teaterprosjekt.

Teatervandringen starter ved Muren (Østre Muralmenning) ved begynnelsen av gågaten. Teatervandringen har sitt siste stopp inne på den gamle hovedbrannstasjonen.

Rullestol kan benyttes på teatervandringen ved behov.

Varighet ca 1 time og 30 minutter.