Bergenserne, verden og vitenskapen ved Baard O. Skogrand

Noen perspektiver på høstens nye utstilling på Bryggens Museum.

Lenge trodde bergenserne de var svake på lesning og vitenskap. Sjefsbergenseren Holberg hadde jo sagt det, og Welhaven strødde salt i såret da han raljerte over byen der «Bryst og Hoved er et regnebrett». Men så kom altså Armauer Hansen og oppdaget leprabasillen. I Bergen!

I år feirer vi 150års-jubileum for det, og vi lever i en annen by. Etter Hansen og Nansen, Bjerknes, Rokkan, Barth og Blom er handelsbyen er for lengst blitt kunnskapsbyen Bergen.

I oktober åpner Bymuseet en utstilling der vi – inspirert av jubileet – går litt i rette med Holberg og Welhaven. For det var da slettes ikke så mørkt.

Vi skal vise frem noen øyeblikk i byens historie, et knippe smarte bergensere.  Og akkurat som Armauer Hansen reiste ut i verden og skaffet seg det ypperste av kunnskap, før de kom hjem til Bergen og gjorde flotte ting.

Førstekonservator ved Bymuseet i Bergen, Baard Olav Skogrand, forteller om arbeidet med utstillingen.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter. Det tas forbehold om endringer i programmet.