Den italienske krambodhandleren ved Ingfrid Bækken

De første italienske innvandrerne til Bergen kom på slutten av 1700-tallet. En av dem ble krambodhandler på Vågsallmenningen.

Hvem var han og hvorfor endte han opp her i nord?

Helt på tampen av 1700-tallet dukket det opp en italiensk selger i Cort Piils smauet på Nordnes, Bernardo Colombo. Han kom via København og solgte barometre, termometre, nips og fyrverkeri. Colombo endte med å slå seg ned i byen. Han tok borgerskap, giftet seg, fikk barn og ble krambodhandler på Vågsallmenningen.

Med utgangspunkt i de sporene som finnes, i aviser og arkiver, fortelles Bernardos historie – fra Italia til Bergen.

Men han var ikke den eneste italieneren i byen rundt 1800, og foredraget vil også se litt nærmere på noen av de andre som kom.

Ingfrid Bækken er kunsthistoriker. Hun arbeider som rådgiver ved avdeling for formidling og publikumstjenester hos Bergen byarkiv.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol. Varighet 45 – 60 minutter. Det tas forbehold om endringer i programmet.