«Den reisende fotografen»

Velkommen til mandagsforedraget "Den reisende fotografen" ved Morten Heiselberg.

Velkommen til mandagsforedrag på Bryggens Museum 4. september kl.12.
Denne mandagen møter vi Morten Heiselberg med foredraget «Den reisende fotografen».

De første reisende fotografer var pionere innenfor sitt felt. Gjennom hardt arbeid skapte de en ny visuelle forståelse av det norske landskapet, som tidligere var forbeholdt kunstmalerne. På slutten av 1800-tallet var det også en stor utvikling av fotografiske teknikker, og nye trykketeknikker åpnet for gjengivelse av bilder i bøker og aviser. Amatørfotografene skapte konkurranse, og ved århundreskiftet kom det fotografiske postkort i stor grad til å overta for det tradisjonelle prospektfotografiet.

I dette foredraget tar Morten Heiselberg et blikk på den reisende fotografen og landskapsfotografiets utvikling på 1800-tallet. Fotografen Knud Knudsen (1832-1915) fotograferte gjennom hele denne epoken, og gjennom hans fotografier ser vi på noen av hans reiser og hvordan han måtte navigere i en tid med økende muligheter, men også tøffere konkurranse

Morten Heiselberg er utdannet som fotograf ved Berkshire College og Art and Design i Reading, England. Seniorkonsulent og fotograf ved Billedsamlingen, Universitetsbiblioteket i Bergen siden 2000, med oppgaver innen digital tilgjengeliggjøring av arkivets materiale, veiledning og formidling. Heiselberg er en aktiv landskapsfotograf.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol. Varighet 45 – 60 minutter. Det tas forbehold om endringer i programmet.