BERGEN SENTRUM

Fra byllepest til kovidtest

BYMUSEETS VANDRINGER
Bli med på en historisk teatervandring om byens møte med svartedauden og andre grusomme sykdommer!

Hvordan var det egentlig å møte svartedauden i 1349? Hvorfor gikk man barbent i kirkene på 1400 tallet? Og hva var grunnen til at barn fikk portvin som medisin mot koleraen i 1848? Disse og mange flere spørsmål får du svar på i bymuseets teatervandring «Fra byllepest til kovidtest».

Denne våren inviterer vi igjen publikum med på en reise gjennom byens møte med smittsom sykdom. Gjennom et tyvetalls karakterer og roller møtes tradisjonell byvandring og teater. Her er både historiske tidsvitner og fortellinger om hvordan byen har møtt og bekjempet smittsom sykdom gjennom tidene.

Vandringen begynner ved Bryggens Museum og ender ved Lepramuseet St. Jørgens Hospital, og varer i halvannen time. Velkommen til en underholdene og spennende byvandring.

Varighet ca 1 time og 30 minutter.

Passer for voksne og ungdom fra 12 år.