Fra Vest mot Nord

UTSTILLING
Velkommen til utstillingsåpning ved Marthe T. Fjellestad, Shannon Egan og Ron Perisho.

Hjertelig velkommen til første visningsdag 20. mai for den store sommerutstillingen på Bryggens Museum Fra vest mot nord – amerikansk og norsk landskapsfotografi.

Utstillingen, som er laget av Universitetsbiblioteket i Bergen og Schmucker Art Gallery ved Gettysburg College, i samarbeid med Bymuseet i Bergen, viser over 120 originale 1800-talls fotografier og andre unike gjenstander fra en amerikansk og flere norske samlinger.

Dette er første gang likheter og ulikheter i tidlig norsk og amerikansk landskapsfotografi har vært hovedtema i en utstilling.

Lørdag vil utstillingskuratorene Marthe Tolnes Fjellestad og Shannon Egan og samleren Ron Perisho, eieren av de amerikanske fotoene, ta for seg ulike tema i tilknytning til utstillingen. Foredragene er på engelsk.

Kl. 12.00-12.40: The Prospects of Across the West and Toward the North ved Marthe Tolnes Fjellestad og Shannon Egan

Helt siden kameraets oppfinnelse har fotografer forsøkt å fange og bevare landskap som bilder. Mot slutten av 1800-tallet gjorde teknologiske fremskritt det mulig å avbilde storslått natur på helt nye måter.

Fra vest mot nord: norsk og amerikansk landskapsfotografi ser på et historisk øyeblikk da landskap på begge sider av Atlanterhavet for første gang ble kartlagt, fotografert og temmet.

Dette er første gang en utstilling har som hovedtema likheter og ulikheter i tidlig norsk og amerikansk landskapsfotografi. Den inneholder over 120 originale 1800-tallsfotografier og unike gjenstander hentet fra tre historiske samlinger.

Kl. 12.50-13.15 Wet Plate Photography. How Difficult Is It? ved Ron Perisho.

What are the limitations? The lecture will cover process, equipment (darkrooms and cameras), printing, lighting, restrictions, how artists worked to get the great results they did.

Foredragene blir holdt i ungrom på Bryggen Museum på engelsk.

Bryggens Museum og utstillingen er åpen fra 10-16.

Arrangementet er inkludert i ordinær inngangsbillett som kan kjøpes via billettlink eller i resepsjonen på Bryggens Museum.