Krig, død og kjærlighet i de norrøne sagaene ved Dane Lundberg og Sebastian Kaasa

Velkommen til sofaprat på Bryggens Museum!

Denne gangen går ferden helt tilbake til vikingtiden og det fyrverkeriet av et persongalleri som venter på oss i sagaene.

De norrøne sagaene, enten de omhandler skandinaviske kongehus eller bondestanden på Island, har for lengst funnet sin helt egen plass i verdenslitteraturen. I sagaenes storslagne poesi finner vi en kombinasjon av heltemot, ulykkelig kjærlighet og brutale voldshandlinger – alt ispedd en helt særegen og svært mørk humor – som har fascinert lesere på tvers av generasjoner i hundrevis av år, og inspirert verkene til forfattere fra Henrik Ibsen til J.R.R. Tolkien.

På Bryggens Museum inviteres det til et aldri så lite dypdykk i sagaenes verden, og et møte med mennesker som på én og samme tid er forbløffende gjenkjennelige samtidig som de knapt kunne vært mer fremmede.

Og for ordens skyld: det ville vært en stusselig sagakveld uten tilgang til åpen bar. Kald og varm drikke serveres selvsagt.

Arrangementet er gratis. Museet er åpent fra kl 17.