HåKONSHALLEN

Bergen Middelalderfestival!

FAMILIEARRANGEMENT
Bli med på en reise 750 år tilbake i tid! Gratis adgang!

Helgen 21. og 22. september fyller vi Bergenhus Festning – eller Holmen som området ble kalt i middelalderen – med håndverk, formidling, underholdning og en rekke aktiviteter for barn og voksne.

Last ned hele programmet her

Bergen Middelalderfestival 2024 inviterer deg til en tidsreise tilbake til middelalderen, hvor du kan oppleve hvordan livet var for flere hundre år siden. Festivalen finner sted lørdag 21. og søndag 22. september, og er åpen begge dager fra kl. 11.00 til 17.00. Her kan du oppleve et mangfold av aktiviteter, forestillinger og markedsboder som gir deg en smak av middelalderen.

Lørdagens program starter med en høytidelig åpning på Paradeplassen kl. 11.00, etterfulgt av et rikt utvalg av forestillinger og aktiviteter som vil engasjere både store og små.

Last ned hele programmet her

Musikk og underholdning preger hele festivalen. Middelalderbandet Canardus Horribilus møter du allerede på åpningen og på scener og i telt gjennom dagen. Middelalderorkesteret Vifill bidrar med stemningsskapende musikk i Håkonshallen og på scenen.  Ridderselskapet Mentolatum underholder med sine tapre riddere hvor tunge rustninger er byttet ut med tull og fjas.

På Hoffskolen anno 1274 får barn lære dans og oppførsel fra datidens hoffliv. Hvordan skal små prinsesser og prinser te seg rundt dronningen og kongen? Bli også med på bueskyting, sverdkamp og skyting med mini-trebouchet. De eventyrlystne kan bli med på underjordisk vandring eller delta på eventyrstund i Gildeteltet.

Rosenkrantztårnet er åpent for besøk. Ta turen helt opp på taket og nyt utsikten over den vakre byen vår!

I Håkonshallen kan du fordype deg i middelalderens kultur med høytlesning fra Magnus Lagabøtes Landslov, bokbinding demonstrert av Bjørgvin Håndverkslag, og kalligrafi med Bas Vlam. Her kan du også prøve å skrive med penn og blekk, risse en runepinne, og bli med på flere andre aktiviteter for barn og voksne. Bruk også tiden til å utforske hallen, eller besøke museumsbutikken. I mellometasjen vises filmen «Bergen anno 1320».

På middelaldermarkedet demonstrerer håndverkere gamle teknikker. Her møter du smeden, steinhuggeren, tønnemakeren og mange flere. Kongshirden 1308 fra Akershus viser dagliglivet på 1300-tallet  i sin lille «landsby». I andre boder finner du selgere med urter, klær, utstyr og leker inspirert av middelalderen.

I Gildeteltet ligger den hyggelige kafeen «Den gyldne Hugleik». Her serveres mat og drikke hele dagen og det blir underholdning både for barn og voksne.

Bergen Middelalderfestival lover en helg fylt med historisk sus, spennende aktiviteter og magiske øyeblikk for hele familien. Kom og bli med på en reise tilbake til en tid hvor riddere og konger regjerte!

Middelaldergilde i Borggården

For de voksne er festivalens høydepunkt det store gildet lørdag kveld, som starter kl. 18:00 og varer til midnatt. Her blir det mulighet for å kjøpe billett med eller uten middag. Middelalderen står i fokus, og mat, drikke og underholdning setter stemningen. I Gildeteltet vil det også være en liten butikk hvor du kan kjøpe drikkebeger, smykker og andre minner fra middelalderfestivalen.

Her blir det underholdning ved Canardus Horribilus og middelalderorkesteret Vifill og matservering i ekte middelalderske omgivelser. Kom som du er eller kle deg opp i middelalderdrakt, enten du er en del av hoffet, hirden eller «vanlige folk», Bergen anno 1274. På gildet er alle velkomne!

Omkranset av Håkonshallen og Rosenkrantztårnet  blir det god stemning når mørket faller på og det store Gildet starter.

Kjøp billett: Middelaldergilde kl. 18 med mat og underholdning kr 495

Kjøp billett: Middelalderfest fra kl. 21 med underholdning kr 125

Salg av øl og vin (NB: 18 års aldersgrense hele kvelden).

Velkommen til Gilde på Bergenhus festning – en kveld i middelalderens ånd.