BERGEN SENTRUM

Forsvarsarkitektur Bergenhus festning – Fra firkant til stjerne

BYMUSEETS VANDRINGER
HISTORISK VANDRING

Bli med vår ekspert historiker Meinrad Pohl på en ekspertvandring fra Sverresborg gjennom Bergenhus Festning. Bergenhus Festning slik den står frem i dag daterer fra 1800-tallet, men det har vært festningsbygninger i området allerede fra sen 1100-tallet.

På ca. 300 meter luftlinje kan man oppleve et tverrsnitt gjennom litt mer enn 600 år med festningshistorie. Sverresborg, Magnus Lagabøtes kastell, Rosenkrantztårnet og Bergenhus Festning viser festningsarkitektur i konstant forandring.

Murene er tidsvitner fra middelalderen, reformasjonstiden, renessansen og eneveldstiden og forteller ikke bare om hvordan forandringer i krigføring og beleiringsteknikk forandret kunsten å bygge festninger, men også hvilke økonomiske, politiske, sosiale og kulturelle forandringer som ligger i bunnen.

Varighet ca 60 minutter.

Oppmøte inngang ved Sverresborg Festning, Nye Sandviksveien 30.

Gratis inngang i Rosenkrantztårnet kl 16-17.30 samme dag ved fremvisning av billett i resepsjonen.