BERGEN SENTRUM

Galge, galskap og gapestokk

BYMUSEETS VANDRINGER
– en historisk teatervandring om forbrytelse og straff i Bergen. Bymuseets skuespillere levendegjør historien!

Hjertelig velkommen til nye datoer i 2022, hvor vi igjen inviterer til en mørk og stormfull aften på sporet av død og galskap i byens gater!

Våre dyktige skuespillere tar oss med på vandringen fra spissen av Nordnes til Nøstets mørke sider, med historier om forbrytelser og straff gjennom tidene.

Hvem var de dødsdømte? Og hvorfor ble folk pisket utenfor Rådhuset? Hvorfor skal du for all del unngå potthølet og de andre vertshusene? Og hvorfor var det til stadighet bråk på Nøstet? Og hvem var det som frivillig hadde jobben som Bøddel når tusenvis møtte opp for å se hodene rulle på byens rettersteder?

Teatervandring med Bymuseet er en annerledes måte å oppdage Bergen på der våre skuespillere levendegjør historien utendørs, med hele byen som bakteppe.

Varighet ca 1 time og 30 minutter. Oppmøte ved Havforskningsinstituttet, Nordnes.