Omvisning: Under jorden – Middelalderfunn på Bryggens Museum

OMVISNING
UTSTILLING
Bli med under jorden, se skattene som ble gravd frem, og bli kjent med middelalderens hverdagsliv i byen og på landet.

De store arkeologiske utgravingene på Bryggen på 1950- og 60-tallet åpnet en ny dør til middelalderens Bergen. Flere meter under jorden skjulte det seg et nærmest utømmelig skattkammer av gjenstander og bygningsrester, som forteller oss om liv levd for mange hundre år siden. Bli med under jorden, hør om skattene som ble gravd frem, og bli kjent med middelalderens hverdagsliv i byen og på landet.

Omvisningen starter ved «utgravingsfeltet», hvor rester av byens eldste verdslige bygninger fra tidlig 1100-tall blir vist. Disse er plassert tilbake samme sted hvor de ble funnet under utgravingen. Byggene vitner om de mange bybrannene som har herjet i middelalderens tettplasserte trebebyggelse. Kanskje kan du høre flammene knitre, og kirkeklokkenes varsku?

Videre går vi «under jorden» til en rikholdig monterutstilling. Her vil omvisningen ta for seg de mangfoldige gjenstandene som er utstilt. Keramikkskår vitner om en tidlig internasjonal handel. Spillebrikker og terninger viser til spill som ble gjort i sosialt lag. Sko og leker for barn forteller oss at hele familier har vært bosatt på Bryggen i middelalderen. Skjeletter vitner om at middelalderens levekår og levealder var noe annerledes enn i dag. Og, ikke minst, runepinner – skriftlige nedtegninger i form av forretningsbrev, kjærlighetserklæringer, bønner og navn.

Beregn gjerne ekstra tid til å kikke rundt på egen hånd etter utstillingen.

Oppmøte ved resepsjonen på Bryggens Museum. Varighet ca. 45 minutter.