Travelling West and North with Steam Ships and Carioles

"En reise fra vest mot nord med dampskip og karjoler". Mandagsforedrag ved Shannon Egan og Marthe Tolnes Fjellestad. Foredraget er på engelsk.

In this lecture, to coincide with the opening of the exhibition Across the West Toward the North: Norwegian and American Landscape Photography at Bryggens Museum, the curators give a sneak peek at some of the exhibition’s images and their stories. With over one hundred original 19th century prints from three collections in Norway and USA, the exhibition offers a chance to see stunning and rare photographs documenting landscapes that have since changed dramatically. In both Norway and the US, the development of infrastructure contributed to changing views of landscape and nature in the 19th century. In Norway, Bergen became a hub for tourists keen to explore and experience dramatic and untamed nature as well as modern roads and railways. In this talk, Shannon and Marthe imagines what it was like to be a tourist in Bergen in the 19th century.

The lecture will be given in English.

Dette foredraget er knyttet til åpningen av den nye utstillingen Fra vest mot Nord: norsk og amerikansk landskapsfoto på Bryggens Museum. Utstillingskuratorene dykker dypere ned i et utvalg av utstillingens bilder og historiene bak disse. Med sine over hundre norske og amerikanske originalfoto fra 1800-tallet, gir utstillingen muligheten til å se fantastiske og sjeldne bilder av landskap som senere har endret seg dramatisk. Både i Norge og USA førte utviklingen av infrastruktur til et endret syn på landskap og natur i løpet av 1800-tallet. Bergen ble et knutepunkt for turistene som strømmet til Norge, ikke bare for å utforske den dramatiske og utemmede naturen, men også for å oppleve spektakulære moderne veier og jernbanestrekninger. I dette foredraget vil Shannon og Marthe forestille seg hvordan det var å være turist i Bergen på 1800-tallet.

Foredraget blir holdt på engelsk.

Shannon Egan er kunsthistoriker med en MA og ph.d. fra Johns Hopkins University i Baltimore. Hun er direktør for Schmucker Art Gallery ved Gettysburg College i Pennsylvania, USA, hvor hun også underviser i kunst og fotografi. Sammen med Anthony Cervino driver Shannon samtidskunstgalleriet Ejecta Projects. Marthe Tolnes Fjellestad har utdannelse som fotograf, utstillingskurator og fotohistoriker. Hun var tidligere leder for Billedsamlingen ved Universitetsbiblioteket i Bergen, hvor hun fremdeles jobber som kurator. Marthe har base i Tromsø som kurator ved Perspektivet Museum. Shannon og Marthe har jobbet sammen siden 2016 og har kuratert vandreutstillingen Fra vest mot nord: norsk og amerikansk landskapsfotografi og vært redaktører på en bok ved samme navn. De har også vært turister sammen på Bergensbanen, i Utah og i Washington.

Foredragets varighet er mellom 45 – 60 minutter og holdes i auditorium med 160 plasser utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.