Gjennom smitt og smau på Fjellsiden – en virtuell strøksvandring ved Jostein Sørensen

I dette foredraget blir vi tatt med på en illustrert strøksvandring i det strøket som kalles Fjeldet – en av de eldste delene av Bergen, og av mange regnet som den mest sjarmerende og idylliske.  Her får vi høre om strøket både i fortid og nåtid, om hus og gater, butikker og skoler, barn og buekorps.  Foredraget er ledsaget av et unikt billedmateriale som for en stor del aldri har vært publisert før.

Jostein Sørensen er selv fjeldgutt og var Fjeldets Bataljons sjef i 1976. Som gamlekar har han vært formann i roeningen Fjeldgutten og redaktør for bladet «Fjeldgutten» i flere år, samt formann i Fjeldets Bataljons Arkivkomite. Han er tildelt en rekke ordener i bataljonen og utnevnt til æresmedlem i 2020.

Sørensen har utgitt flere lokalhistoriske og maritime  artikler og bøker og er en etterspurt foredragsholder.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol. Varighet 45 – 60 minutter. Det tas forbehold om endringer i programmet.