Omvisning i Jubileumsutstillingen «Magnus Lagabøtes landslov 750 år»

OMVISNING
Bli med på omvisning inn i Magnus Lagabøtes landslov. Hør om hvordan samfunnet fungerte i middelalderen og hvordan denne loven påvirket både oss som nasjon og folks liv de neste 400 årene.

I 1274 la kong Magnus VI Håkonsson fram Landsloven, et likt lovverk for hele riket, som kom til å gjelde i over 400 år. Landsloven ga oss en felles lov under Kongen, vi utviklet vår nasjonale identitet, og loven påvirket samfunnsutviklingen og folks liv, alt fra eiendomsrett til utroskap. Omvisningen er et spennende innblikk i samfunnet i middelalderen.

Boken er også stor skrivekunst og et imponerende verk å se. Bli  med gjennom lovbokens ulike bolker, det er nesten som å gå gjennom en oppslått bok. På veien kan du se et flott eksemplar av Landsloven, dokumenter fra middelalderen, arkeologiske funn og kulturhistoriske skatter.

Føl på Kongens makt og ansvar i middelalderen når du opplever middelalderens skrift, bilder og fargebruk, i tillegg til filmer, lyd og rekonstruksjoner. Her får du også et innblikk i vanlige folk liv og skjebner.

Varighet 30 minutter. Billetten inkluderer inngang til Bryggens Museum.

Bymuseet i Bergen, Universitetet i Bergen, Universitetsmuseet, Universitetsbiblioteket og Vestland fylkeskommune har gått sammen om å lage en storslått utstilling om kong Magnus Lagabøte sin landslov på Bryggens Museum.

Les meir om Landslovjubileet på Vestland Fylkeskommune