Lindtnerslekten – Hvorfor er vi den vi er? ved Torleiv Sætre

4. september kl 12 i Auditoriet på Bryggens Museum

Lidtnerslekten – Hvorfor er vi den vi er? ved Torleiv Sætre.

Lindtner slekten har satt tydelige avtrykk i Bergen sitt kulturliv opp gjennom tidene. Søker en på navnet Lindtner i arkivet til Bergens Tidende, dukker navn som Randi Lindtner Næss, Lothar Lindtner, Eli Randi Lindtner Næss, Oddvar Lindtner, Arne Birger Lindtner Næss, og Lasse Lindtner opp i et relativt stort omfang i sine tidsepoker.

Omtale/ordlyd som «Lindtner-dynastiet», – «uoffisiell norgesrekord med seks Lindtnere i en og samme forestilling på Den Nationale Scene», – «by-monumentet Lothar Lindtner» og lignende, er å finne i avisen.

Torleiv Sætre, f. 1941, – gründer/forfatter/tegner. Som pensjonist begynte han å interessere seg for slektsforskning, og han har laget to DVD-filmer, Lindtner/Sætre på farssiden, og Vassbakk/Olsen på morssiden, – begge filmene er vist for slekten på Bryggen Museum.

I 2020 utga han boken; Bygdebok om gårdene og folket på Myren, Mindestrømmen, Haakonshellen i årene 1660 – 2020.

Lindtner-slekten har i stor grad satt et tydelige avtrykk i Bergen sitt kulturliv opp gjennom tidene.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol. Varighet 45 – 60 minutter. Det tas forbehold om endringer i programmet.