Bergensarkitekturen 1660-1850 ved Gjert Vestrheim

«Alle vet at Bergen er en vakker by. Men har du noen gang tenkt på hvorfor?» spør BT den 23. november 2023. Ifølge dem får du svaret i Gjest Vestrheims bok om Bergensarkitekturen 1660-1850.

Bergen er Europas største treby, med en særegen arkitektonisk tradisjon der utenlandske forbilder ble omtolket fra mur til tre. Særlig fra tiden rundt 1800 er et stort materiale bevart, og dette skiller seg på flere måter fra det som ble bygget i andre deler av Norge på samme tid. Dette er en anonym arkitektur, utformet av lokale snekkere, men kvaliteten er høy. Som foredraget vil vise, er dette gjort av folk som forsto sine forbilder, og hvordan de skulle tilpasse dem til lokale forhold.

Gjert Vestrheim (f. 1971) er professor i gresk ved Universitetet i Bergen, og har særlig arbeidet med hvordan greske og romerske forbilder har formet europeisk kultur. Hans forfatterskap omfatter Sanger i natten (gjendiktninger av den tyske lyrikeren Hölderlin, 2007), læreboken Klassisk retorikk (2018), Bergensarkitekturen 1660-1850 (2023) og en lang rekke artikler om emner knyttet til den greske og romerske antikken.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.
Det tas forbehold om endringer i programmet.