Et bergensbesøk – Om den unge Ivar Aasens bytur i august 1841 ved Baard Olav Skogrand

Ved halv syv tiden på kvelden den 30. juli 1841 la den flunkende nye hjuldamperen «Nordcap» ute ved Bergenhus. I land steg den 29 år gamle huslæreren Ivar Aasen. Det var hans første besøk i Bergen. Målet var å oppsøke byens lærde menn og vise dem herbariet sitt, og dessuten en oversikt over det sundmørske språket.

I dette foredraget skal vi følge Ivar Aasen rundt i byen. Hvordan opplevde Aasen Bergen? Hva tenkte han på underveis? Og hvem kan de ha vært, disse elskverdige herrene S., G. og H. – og den kjempegreie B.N.?

Baard Olav Skogrand er førstekonservator i Bymuseet i Bergen.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.
Det tas forbehold om endringer i programmet.