GAMLE BERGEN MUSEUM

«Hællanne! E’ det jul… igjen?»

TEATERVANDRING
Bli med til Gamle Bergen Museum og en forrykende historisk teatervandring om julen 1873!

Har du peiling på hvordan julen ble feiret for 150 år siden?

Var pepperkaker noe man spiste? Og er det sant at de spiste hollandsk ost på julaften?  Og hvorfor måtte man pugge så utrolig mange salmevers før man besøkte bestefar?

Gjennom nitidige studier av historiske skrifter, memoarlitteratur og ikke minst 1870- tallets aviser, har vi funnet svar på det meste.

Møt kjente og mindre kjente karakterer som gjester i vårt «historiske  studio anno 1873»;  få stjerneguttens tips om hvordan man skal rømme fra politiet, kjendissladder om Ole Bull og Bjørnstjerne Bjørnson, frisørtips for han og henne, samt julegavetips fra datidens ferske aviser, opprivende debatt om fattigproblemet, toppet med friske scener fra Ludvig Holbergs morsomste komedie «Julestuen»… Puh!…

Hællane d’ e jul…igjen!

Velkommen til en ny tradisjon. Julen 1873 er tilbake!

Vandringen foregår både inne og utendørs, og er beregnet på et voksent publikum.

I forkant og etterkant av vandringen blir det salg av gammeldags julesnop, julegløgg, julekaker, og julegaver anno 1873 i både kolonial og på torvet.

Varighet 2 timer inklusiv en liten pause.
Oppmøte på Torvet i Gamle Bergen. Første halvdel av forestillingen foregår i Torvsalen, deretter en liten runde utendørs.

Salg av gløgg, kaffe, varme smultringer, og den koselige Kolonialen er julepyntet og åpen.

Vi anbefaler offentlig transport da det er svært begrensete parkeringsmuligheter ved Gamle Bergen Museum. Betal parkering ved Sandviken sykehus.

Manus:
Lars Voss Sørhus