«her Bryst og Hoved er et Regnebræt» – Økonomisk kunnskap hos konge og kjøpmann fra Sverres Saga til Ludvig Holberg ved Meinrad Pohl

Velhaven beskrev Bergen som en by hvor «Bryst og Hoved er et Regnebræt, her gjælder fisk forvoven og forneden», og hvor kulturen har trange kår.

Slike klager overser ofte at «åndsbedrifter» og «musenes liv» ofte finansieres av overskuddet fra slik økonomisk virksomhet.

Men hvilke kunnskaper trengte egentlig en kjøpmann for å sikre at handelen ga gevinst? Og hvilke kunnskaper trengte kongen for å legge til rette for økonomisk virksomhet?

Bare hvis økonomien blomstret og kunne skattlegges, hadde kongen de nødvendige midler til å finansiere statens stadig økende utgifter. Arkeologiske funn, sagatekster, Landsloven, Byloven og Holbergs «Den Berømmelige Norske Handel=Stad Bergens Beskrivelse» kan gi oss et innblikk i fortidens økonomiske forståelse.

Meinrad Pohl har forsket på førindustriell økonomisk historie, spesiell handel med ressurser. Han har doktorgrad i historie og har forelest i eldre historie ved lærerutdanningen på HVL siden 2013.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.
Det tas forbehold om endringer i programmet.