Hva er naturavtalen, hvorfor trenger vi den og hva betyr den for Norge? ved Vigdis Vandvik

I desember 2022 ble det signert en ny historisk naturavtale i Montreal i Canada. Avtalen er en milepæl for bevaring av verdens natur, og markerer et veiskille i global naturpolitikk.

Avtalen ble signert av 196 nasjoner, deriblant Norge. Det er en tiårig avtale som består av 23 mål. Disse målene beskriver hvordan vi skal stoppe og reversere tap av natur. Målet er å komme ut av naturkrisen og få mer natur og bedre tilstand i naturen innen 2030. Hvorfor trenger vi en naturavtale og hva betyr denne avtalen for Norge?

Vigdis Vandvik er professor ved institutt for biovitenskap ved UIB. Hennes forskning på klima og biodiversitet har resultert i over 100 vitenskapelige artikler og brukes i arbeid med naturforvaltning, arealplanlegging og klimatilpasning. Hun har en rekke verv, og har blant annet deltatt i Naturpanelets regionale evaluering av biodiversitet og økosystemtjenester for Europa og i den globale evalueringen av fremmede arter som ble ferdigstilt høsten 2023.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.