Kokende idioter: 115 år med lidenskap

OMVISNING
UTSTILLING
Lad opp til Branns sesongstart med en omvisning i utstillingen Byen og Laget!

Utstillingsperioden går mot slutten så her er det bare å benytte sjansen mens du ennå kan.

I ingen andre norske fotballklubber er veien fra Himmel til Helvete kortere eller mer grundig tråkket opp enn det som er tilfellet i Sportsklubben Brann.

Siden 1908 har Bergens stolthet bydd sine lojale tilhengere på en berg-og-dalbane av de helt sjeldne, fra triumfer og publikumsrekorder til bitre nederlag og vanvittige mageplask både på og av banen.

2023-sesongen er kun et par måneder unna, og Bymuseet lader opp til avspark med å invitere til en gjennomgang av Sportsklubbens lange og (tidvis) ærerike historie. Fra Bergens Tidendes forferdelse over Stadion-publikummets «pøbelopptøyer» og Bjarne Johnsens Afrika-eventyr til storhetsperioden på 60-tallet og det uforlignelige seriegullet i 2007, samt de sporadiske utfluktene i Europa og noen av norsk fotballhistories mest spektakulære nedrykk.

Alt bundet sammen av én, bokstavelig talt, rød tråd: de «kokende idiotene» og kjuaguttene – og jentene – som utgjør selve pulsåren i klubbens sjel.

Omvisningen blir også en mulighet for gamle og unge Brann-patrioter til å utveksle historier, anekdoter og erfaringer.

Utstillingsperiode 24. november 2022 – 16. april 2023.