Mandagsforedrag

Bergens-udstillingen 1898 del 2 ved Helge Jensen

Hjertelig velkommen til mandagsforedrag på Bryggens Museum 23. januar kl.12.

Nygårdsparken var arena for en storartet mønstring av norsk industri og håndverk, og internasjonal representasjon på fiskeriområdet. I tillegg var det landbruks-, turist- og kunstutstillinger. Og en ukes musikkfest med Edvard Grieg i spissen.

Utstillingen var under planlegging i 12 år og det ble bygget en rekke forskjellige utstillingshaller før åpningen 16. mai 1898. Mer enn 2.600 utstillere deltok, og rundt 350.000 besøkende var innom portene. Utstillingen var en stor suksess, og er den største utstillingen av dette slaget som noensinne har vært arrangert i Bergen.
Etter utstillingen stengte den 2. oktober, ble alt revet og parken tilbakeført til sin opprinnelige tilstand. Bare et lite lagerskur fra utstillingen står igjen i dag.

Helge Jensen er pensjonert lærer/1. amanuensis i realfag ved Høgskolen i Bergen. Jensen er lokalhistoriker og har utgitt to bøker: LANDÅS – fra husmannsplasser og lystgårder til drabantby (2002) (medforfatter) og BERGEN i Edvard Griegs tid (2015) og har holdt mange foredrag på Bryggen Museum om forskjellige lokalhistoriske tema.

Foredragets varighet er mellom 45 – 60 minutter og holdes i auditorium med 160 plasser utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.