Mandagsforedrag

Og derfor skal paa denne Dag Wallin sit Hoved hugges af. – Bergens siste offentlige henrettelse ved Dane Lundberg.

Velkommen til nok et fascinerende foredrag på Bryggens Museum 30. januar kl. 12.

Den 25. januar 1876 trekker cirka 5000 bergensere til Nordnes for å bivåne henrettelsen av en svensk forbryter ved navn Jacob Wallin. Tilskuerne visste det ikke da, men dette skulle vise seg å være den siste offentlige henrettelsen i byens historie og den tredje siste i Norge.

Men hvem var egentlig Jacob Wallin, og hvordan endte han opp med å bøte livet på det norske vestlandet?

Foredraget vil ta for seg dødsstraffens historie med særlig fokus på Norge, og peile seg inn på historien om Wallin og hans endelikt i Bergen en vintermorgen for snart 150 år siden.

Dane Lundberg har Mastergrad i Historie fra Universitetet i Bergen, 2021. og er ansatt ved Bymuseet i Bergen.

Foredragets varighet er mellom 45 – 60 minutter og holdes i auditorium med 160 plasser utstyr med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.