HåKONSHALLEN

Jakten på de første Bergensere ved Gitte Hansen, professor i middelalderarkeologi, Universitetsmuseet i Bergen, UIB.

Velkommen til Fortellinger fra Festningen!

Snorre forteller at Olav Kyrre satte by i Bergen og det snart ble tilhold for mange rike menn. Men arkeologiske kilder tyder på at da Olav kom til Bergen var det allerede anlagt by og at det ikke kun var rike menn som holdt til her.

De arkeologiske kildene som er gravd frem gjennom 150 års arkeologiske undersøkelser forteller om menn, kvinner og barn som levde deres liv mellom de syv fjell.

Foredraget handler om byfolk og besøkende og hva de holdt på med gjennom Bergens første århundre.

Musikere fra Sjøforsvarets musikkorps innleder foredragene.

Arrangementet er gratis.

Fortellinger fra Festningen er et samarbeid mellom Bergenhus Kommandantskap, Bymuseet i Bergen og Sjøforsvarets musikkorps.

Koengen er åpen for parkering fra 18.30 – 20.30