Familiehelg: Jubileumsutstillingen «Kong Magnus Lagabøtes landslov 750 år»

BARNAS BYMUSEUM
Vi feirer ny utstilling med familiehelg!

Bli med på en reise tilbake i tid, til året 1274. Da kunne kong Magnus Lagabøte, presentere den aller første landsloven i Norges historie, som ble skrevet i Bergen. Vi inviterer til familiehelg på museet med omvisninger, håndverksdemonstrasjoner, verksteder og morsomme aktiviteter.

Vi feirer at det er 750 år siden kong Magnus VI Håkonsson la fram Landsloven, et likt lovverk for hele riket, som kom til å gjelde i over 400 år! Utstillingen på Bryggens Museum tar for seg både innholdet i Landsloven og det samfunnet den ble utviklet i og fungerte for. Her kan dere se et helt ekte eksemplar av Landsloven, mange middelalderske dokumenter, arkeologiske funn og andre kulturhistoriske skatter. Det er også både filmer, lyd og rekonstruksjoner

Her skal man både føle kongens makt og ansvar og få innblikk i vanlige folk liv og skjebner. I Ungrom og andre steder i museet kan barna delta i praktiske aktiviteter, ta, føle og leve seg inn i middelalderen.

Museumsbutikk og kafé

Les mer om utstillingen her