Kjærlighet i vikingtiden ved Dag-Rune Linnerud

Storslåtte kjærlighetserklæringer ristet inn med runer på Bryggen i Bergen, en friertokt til Novgorod drevet av desperat forelskelse, sagalitteratur proppet med gripende fortellinger om knuste hjerter og begjær. Vikingenes kjærlighetsliv var langt mer fargerikt enn dagens barske framstilling skal ha oss til å tro.

Hvorfor har det blitt skrevet så lite om kjærlighet i vikingtiden i moderne tid? Og har dette vært med på å forme det stereotypiske bildet av den brutale og krigerske vikingen som har dominert i populærkulturen? I boken Kjærlighet i vikingtiden har forfatter Dag-Rune Linnerud tatt et dypdykk i sagaer, runeinnskrifter, arkeologiske funn og skaldekvad for å gjenoppdage en helt annen viking enn den vi kjenner i dag. I foredraget tar han oss med på en reise inn i dette stoffet. Kanskje ble vikingene motivert av kjærlighet like mye som av ære, rikdom og makt?

Runenes magiske verden utgitt på Gyldendal forlag i 2020. Kjærlighet i vikingtiden utgitt på Skald forlag i 2023.

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.
Varighet 45 – 60 minutter.