Deprecated: Optional parameter $item_cost declared before required parameter $quantity is implicitly treated as a required parameter in /home/bymuseet/domains/bymuseet.no/public_html/wp-content/plugins/woocommerce-cost-of-goods/class-wc-cog.php on line 401
Det gammelnorske diplommaterialet: mer enn historier om kjøp, salg, bud og drap ved Juliane Tiemann - Bymuseet

Når vi ser på tekstlige vitner om gammelnorsk, er det først og fremst manuskriptene som Gammelnorske homiliebok, Konungs skuggsjá eller Magnus Lagabøtes landslov som blir trukket fram, både i forskning og undervisning.

I de siste årene har også diplommaterialet fått betydelig mer oppmerksomhet. Diplomene utgjør det fyldigst overleverte skriftlige materiale fra norsk middelalderen fra 1100-tallet og videre til reformasjonen og vitner om sak knyttet til riks-, kirke-, retts- og lokalhistorie.

Men også for studier av norsk språk er diplomene uten sammenlikning det viktigste materiale, ikke minst fordi de aller fleste dokumentene er tids- og stedsbestemt.

Denne presentasjonen viser til bredden av forskningsmulighetene på bakgrunn av nye digitaliseringsprosjekter og legger vekt på integrasjon av diplommateriale i pensumet av relevante fag som norrøn filologi.

Juliane Tiemann er utdannet lingvist og nå førstebibliotekar og faglig leder for digital utvikling ved Universitetsbiblioteket. Hun har en PhD i norrøn filologi fra Universitetet i Bergen og er fagpersonen bak diplomprosjektene ved Universitetsbiblioteket.

Tiemanns foredrag er den del av program som inneholder to foredrag til; Maria Klejnowskas «Evolusjon av vestnordisk: utvikling av perifrastisk passiv i norsk og islandsk» og Julia Jaworska «Konstruksjonsendring og språkkontakt. Possessive uttrykk i mellomnorsk med fokus på Bergen og Voss». Dette arrangementet er et første møte mellom Universitetet i Bergen og Adam Mickiewicz-universitetet i Poznań for å fremme internasjonalt samarbeid, spesielt innen lingvistikk, basert på dette materialet.

Billett til ukens foredrag gir inngang til hele programmet for dagen.

Program:
12:00-12:30 Foredrag v/ Juliane Tiemann
12:30-12:50 Visning av diplomer
12:50-13:35 Foredrag v/ Maria Klejnowska

13:45-14.30 Foredrag v/ Julia Jaworska
14:30-14:45 Åpen debatt, spørsmål og svar

Foredrag holdes i auditorium med 160 plasser, utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.

Varighet 45 – 60 minutter.

Det tas forbehold om endringer i programmet.