Tysnesingar i Amerika

Velkommen til mandagsforedrag ved Atle Tornes.

Som fra mange andre bygder og tettsteder på Vestlandet dro mange tysnesinger til Amerika for å skape seg et liv.

I dette foredraget tar Atle Tornes for seg tysnesingenes reisemønster og reisemål i sin utvandring.

For noen ble pendling en levevei. Hva slags arbeid fant de i det nye landet, og hva er forbindelsen mellom tysnesinger, yachtseiling og America’s Cup? Og sist men ikke minst, hvor ble de av, disse tysnesingene?

Vi får høre om noen enkeltpersoner, om dem som kom hjem igjen til Norge og om dem som ble igjen i «The land of milk and honey».

Atle Tornes er født i 1951 i Tysnes. Han er utdannet siviløkonom, har arbeidet i lokalrutefart i 25 år, vært rådmann i Fitjar i 14 år frem til pensjonisttilværelsen startet i 2018.

Atle Tornes er amatørhistoriker og har særlig interessert seg for utvandring, båter og båtbygging.

Han har tidligere utgitt «Eventyret om båtane frå Flatråker».

Foredragets varighet er mellom 45 – 60 minutter og holdes i auditorium med 160 plasser utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.