Mandagsforedrag

Den Ellevte Mann - en fortelling om keeperen, spillet og livet ved Håkon Oppdal.

Fotball er verdens mest gjennomanalyserte sport, men det finnes en blind flekk. Selv ikke de andre spillerne på laget vet hvordan det er å være den som vokter målet, som med bare nevene skal forhindre katastrofen for medspillere og supportere.

I boken Den ellevte mann beskriver jeg en keepers liv fra innsiden. I dette foredraget forteller jeg om historiene i boken, om opp- og nedturer i Brann og med landslaget, og hvordan et liv innrammet av 16-metereen former alle keepere. Og siden fotball er en fantastisk metafor på livet selv, vil jeg vise at utfordringene en keeper står overfor, ikke er så ulike de vi alle møter i hverdagen.

Håkon Eikemo Opdal har over tjue års erfaring som profesjonell keeper i Brann, Start og Sønderjysk Elitesport (Danmark). Han var en del av det norske landslaget i årene 2005-2009, og han vant Kniksenprisen som Norges beste keeper i 2006 og 2007. Han har bachelorgrad i fransk litteratur og mastergrad i samfunnskommunikasjon fra Universitetet i Agder. Etter at han avsluttet keeperkarrieren har han arbeidet som kommunikasjonsrådgiver.

Velkommen til et spennende foredrag!

Foredragets varighet er mellom 45 – 60 minutter og holdes i auditorium med 160 plasser utstyrt med teleslynge. God tilgjengelighet for rullestol.