DAMSGåRD HOVEDGåRD

Damsgårdsdagene 2024

OMVISNING
Velkommen til åpen hage, kafè og en presentasjon av kulturminnet og restaureringprosjektet (utendørs)

I forbindelse med Damsgårdagene inviterer vi til:

En presentasjon av kulturminnet og restaureringsprosjektet (utendørs).

Orientering og oppmøte ved hovedinngangen til Damsgård Hovedgård

Bergen var en stor, travel og rik by på slutten av 1700-tallet. For byens overklasse var det populært å bygge herskapelige lyststeder i landlige omgivelser, for selskapelighet, rekreasjon og kanskje litt gårdsdrift. Omkring 1800 fantes hele 70 slike lyststeder i Bergens omegn.

Det flotteste av dem alle var Damsgård, som ubeskjedent vendte sin prangende og slottsaktige fasade mot både skipstrafikken og byen. Damsgård Hovedgård er rokokkoarkitekturens hovedverk i Norge og Europas kanskje best bevarte trebygning fra denne perioden.

Få et innblikk i arbeidet som pågår og litt om historien til både kulturminnet og museet.

Varighet 25-30 minutter.

Åpen hage og Kafè

Hagen var en viktig del av lyststedet, og det ble et pionerprosjekt da Damsgårds hage på 1980-tallet, som en av de første historiske hager i Norge, ble ført tilbake til fordums prakt.

Hagen er gjenskapt slik den kan ha vært i 1780-årene, med stramme kvarterer kantet med buksbom.

Her er skulpturer, springvann og dammer. Plantene i hagen er i stor grad autentiske: gamle arter som vokste i Bergen for 200 år siden. Gartner til stede i hagen for spørsmål.

Gratis adgang.

Enkel servering i kafeen.

Les mer om Damsgård Hovedgård her