HORDAMUSEET

Landslovjubileet: Båttur med M/S Granvin fra Fanafjorden til Bergen havn

Bli med på en historisk båttur med M/S Granvin i forbindelse med Landslovsjubileet!

Regionalt Pilegrimssenter Bergen, Bjørgvin bispedømme og Bymuseet i Bergen inviterer deg med på båttur med M/S Granvin fra Fanafjorden til Bergen havn tirsdag 21.mai.

Turen starter ved «Sandkaien» rett nedenfor Hordamuseet kl. 09.00.

Vi reiser med M/S Granvin. Båten, som er bygget i Bergen i 1931, gikk i rutefart frem til 1987, men blir nå drevet av Veteranskipslaget Fjordabåten. Den har plass til 80 passasjerer, og et mannskap på 3-6. Det er mulig å få kjøpt både mat og drikke om bord. Det vil også bli underholdning på turen.

Det vil blant annet bli orientert om båten, severdigheter underveis og årets store jubileum, Landslovjubileet for landsloven 750 år over hele Vestlandet og jubileumsutstillingen “Magnus Lagabøtes landslov 750 år” som har offisiell åpning 21. mai på Bryggens Museum. Utstillingen er åpen for publikum fra 22. mai 2024.

Oppmøte ved «Sandkaien» ved Hordamuseet.

Vi ankommer Bergen havn (Vågen) kl 11:30 til velkomst med talar og kulturelle innslag og pilegrimsprosesjon til Bergen domkirke kor vi feirer pilegrimsgudstjeneste. Meir info om dette kjem.

Verdiseglas 2024 er ei pilegrimsferd i fleire etappar frå Sokndal/Egersund til Nidaros. Med bakgrunn i rettsjubileene i 2024 er unge på nøkkelstadene langs leia inviterte inn i verdisamtalar inspirert av Guds fire døtre og omgrep som makt, likeverd og demokrati.

Samtalane resulterer i tilrådningar for framtida som vil bli lagt i Kystpilegrimskisten som skal overleverast til Nasjonaljubileet Norge 1000 år og preses i Den norske kirke. Olavsilden i jubileumsstafetten fram mot 2030 og kystpilegrimskista med verdibreva følger seglasen frå start til slutt.
Les meir om verdiseglasen og etappane våres her: https://www.kyrkjekulturvest.no/verdiseglas

Tilbud om veteranbuss fra Bergen busstasjon: vi har 10 plasser på buss fra Bergen busstasjon med avreise kl. 08.00 til Hordamuseet i Fana. Pris kr. 100,- p.p. Påmelding og betaling direkte til Lauritz Haarr på e-post lauhaa@bymuseet.no. (her gjelder førstemann til mølla).