SKOLEMUSEET

Veien til verdenslitteraturen ved Aina Nøding

Velkommen til Holbergsalong!

Jon Fosse ble i fjor Norges fjerde nobelprisvinner i litteratur. De tre første, Bjørnson, Hamsun og Undset, er alle blant Norges mest oversatte forfattere i første halvdel av 1900-tallet, med god drahjelp av prisen. Men også forfattere som er mer glemte i dag, som Johan Bojer og Sigrid Boo, ble verdenssuksesser med romaner filmatisert i Hollywood. Hva skulle til for å bli verdenslitteratur i en periode med kriger, kriser og store endringer på bokmarkedet?

Innleder denne dagen er Aina Nøding. Hum er forskningsbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket og leder forskningsprosjektet ‘Made Abroad’/’Veien til verdenslitteraturen’ (MAP) om eksporten og mottakelsen av norsk litteratur i utlandet 1900–1950.

På Holbergs tid var de private salongene viktige arenaer for debatt og utveksling av ideer. I samme ånd inviterer Bymuseet med jevne mellomrom til Holbergsalong i rektorboligen i Skolemuseet – den gamle latinskolen.

Holbergsalong er et uformelt arrangement med innlegg og samtaler med ulike tema som skolehistorie, kjønn og identitet, lokalhistorie og mye annet. Vi ser på hvordan historiske tema kan ha dagsaktuell relevans; opplysningstidens temaer er like aktuelle for oss i dag som de var i latinskolens gullalder på 17- og 1800-tallet.

Salg av kaffe, te og andre forfriskninger.